Många efterfrågar evenemang, många vill ordna evenemang men ibland dyker det upp frågor om vem som ska finansiera och ta risken, vem som är vinnaren och någon som undrar ”varför”.
Är det evenemang av nationell karaktär, som ett SM i någon idrott eller en konsert med en internationell artist, är utmaningarna av annan karaktär än om det är ett lokal event som endast syftar till att ”det ska hända något” på en liten ort. Och allt som oftast finns det frågor att reda ut.
Evenemang är viktiga för en plats identitet och stolthet, men får det vara till vilket pris som helst? Och vilket är priset? Kanske de samlade vinsterna och effekterna överträffar insatserna med råge? Vi kommer nog aldrig få en enkel sanning med några plus och några minus.
Det dyker upp lite olika forskningsprojekt som försöker belysa just de olika för- och nackdelarna, och göra en värdering. Ett nytt forskningsprojekt som pågår nu, finns hos ETOUR, som ska bli intressant att följa. Genom att använda 6 olika indikatorer, hoppas forskningen att hitta evenemangsstrategier som ser över helheten och tar hänsyn till mer än bara turismkronor och varumärkesrelaterade värden.