Jag hittade en låda med böcker och häften från när jag läste Turistkunskap på högskolan för många år sedan. Det är med ett leende som jag bläddrar igenom och inser att den kunskap och erfarenhet som jag byggt upp genom åren, började med dessa sidor fakta och övningar. Vid första anblicken tänkte jag att ”här kan jag plocka ut något som blir bra att ha med i min coachning och rådgivning”, men insåg ganska snabbt att både produktutveckling och marknadsföring behöver andra verktyg än det som den här litteraturen föreslår.
Besöksnäringen är naturligtvis som vilka företag som helst när det gäller att hålla koll på kostnader och intäkter, att vara affärsmässig, följa lagar och regler. Och ha kunskap om vikten av att skapa ett konkurrenskraftigt erbjudande och att veta hur det erbjudandet ska kunna bli en god affär. Men det finns delar i produkt- och affärsutvecklingen som gör besöksnäringen unik. Som kräver annan kunskap och erfarenhet och som ändras förhållandevis snabbt. Här gäller det att hålla koll på trender och gästernas ändrade resmönster, gästerna som blir mer och mer resvana och ställer nya krav. Jag söker nya kanaler att få nya input för att stilla min vetgirighet och nyfikenhet, för att sedan omvandla till stöd till de företag jag möter.
De gamla böckerna har gjort sitt och jag jagar vidare efter ändå mer ny kunskap och bygger erfarenhet.