Långt till nästa säsong

Det är mitt i sommaren 2020, en säsong för besöksnäringen som vi aldrig kommer att glömma. Corona är hemskt! Vi lider med alla som är drabbade av sjukdom!

Besöksnäringen och destinationsbolag har i ryggmärgen att alltid lyfta det fina, det goda – allt som är bra. Det är liksom en del av marknadsföringen. Och så även denna sommar. Vem vill vara en gnällspik, vi tror inte att våra gäster vill åka till en plats med negativ energi. Så därför pumpas massor av positiva budskap ut. Och nu sitter män och kvinnor på myndigheterna och läser alla trevliga, omställda budskap i sina flöden i sociala medier. De är ju också människor. Men det finns väldigt ofta en annan berättelse bakom de omställda och trevliga budskapen. Vi får hoppas att beslutsfattare vet om de berättelserna också.

Många företag som möter turister kommer få en ganska ok sommarsäsong, men de allra flesta får inte det och det varierar från plats till plats, kanske beroende på väder (som alltid) men men är nu som många platsvarumärken ska få nya associationer. Platsen som är förknippad med evenemang, ska locka besökare av andra anledningar, Kalmar är i år inte en evenemangsstad. Platser med starka solitära varumärken ska skapa nya reseanledningar, Vimmerby är i år inte lika med Astrid Lindgrens Värld. Jag har mött många människor genom åren som säger ”-nej, jag har inte små barn” när de får frågan om de vill åka till Vimmerby. Kanske går det att göra en parallell till Åre på vintern, tänk på Åre, men du får inte tänka på skidor.

Astrid Lindgrens värld är det bästa av alla besöksmål! En stolthet för orten, regionen och Sverige! Ett starkt varumärke, som många har glädje av. Men medaljen har en baksida. Det är inte lätt att berätta om ”allt det andra”. Det har alltid varit svårt att berätta vad du kan göra sedan, när du gjort det allra roligaste, när du har träffat Pippi. Vad är roligt på julafton när tomten har gått?
Men den här sommaren blir det avgörande, vilka är de andra reseanledningarna? Vad är värt resan hit, som är unikt, som vi inte får någon annanstans?

Så förutom att pandemin skördar liv, vilket självklart är det allra värsta, så drabbar corona brett. Kommer myndigheterna att klara av att hjälpa alla besöksnäringsföretag som lider stort, ser beslutsfattarna vilka utmaningar som döljer sig bakom marknadsföringen? De har ju positiva budskap på näthinnan. Gästerna kräver återbetalning av årskort och annat förskottsbetalat – ”rätt ska vara rätt”, men kanske hade man klarat sin privata ekonomi ganska bra ändå? Företagen behöver varje krona, många bäckar små – det är långt till nästa sommarsäsong.

#besöksnäring #varumärke #destinationer

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s