Blogg

Det nya normala

Det fanns faktiskt dagar i somras när jag önskade mej till hösten, det brukar jag inte göra. Men i somras längtade jag till dagar när vi inte skulle så påtagligt se effekterna av en hemsk pandemi. Och nu är det oktober och jag kan konstatera att det hjälpte inte att det blev höst, vi ser fortfarande effekterna, men det har någonstans blivit det nya normala.

Att jobba på distans har blivit normalt, digitaliseringen har tagit jättekliv framåt och vi ser nya möjligheter men också utmaningar. Hur ska mötesindustrin klara att vi inte längre behöver boka konferensrum och måltider till många människor utan istället vara ett litet sällskap och förvänta oss att ”resten är med på lina”. Hur ser de affärsmodellerna ut när vi som gäster kräver den bästa tekniken men är få gäster i rummet?

Hur kommer vi sociala individer kunna hantera att leva med restriktioner? Att kanske behöva ha munskydd när vi är utanför hemmet och familjen? Kommer det en dag när vi ser Covid 19 som en av alla farliga sjukdomar, precis som HIV, Ebola och lunginflammation och vi har våra egna förhållningssätt till att undvika smitta?

Det är fortfarande många frågor, det dyker upp nya frågor och utmaningar och förstås många svar och lösningar. Kanske har pandemin fått oss att värdera annat i livet? Har vi sänkt tempot och ändrat levnadsmönster?

Men vi är i det nya normala, det blir aldrig som förr. Det blir inte som vanligt igen. Vi får sätta nya mål att sträva emot och glädjas åt det positiva som kommer ut efter besvärliga tider.

Långt till nästa säsong

Det är mitt i sommaren 2020, en säsong för besöksnäringen som vi aldrig kommer att glömma. Corona är hemskt! Vi lider med alla som är drabbade av sjukdom!

Besöksnäringen och destinationsbolag har i ryggmärgen att alltid lyfta det fina, det goda – allt som är bra. Det är liksom en del av marknadsföringen. Och så även denna sommar. Vem vill vara en gnällspik, vi tror inte att våra gäster vill åka till en plats med negativ energi. Så därför pumpas massor av positiva budskap ut. Och nu sitter män och kvinnor på myndigheterna och läser alla trevliga, omställda budskap i sina flöden i sociala medier. De är ju också människor. Men det finns väldigt ofta en annan berättelse bakom de omställda och trevliga budskapen. Vi får hoppas att beslutsfattare vet om de berättelserna också.

Många företag som möter turister kommer få en ganska ok sommarsäsong, men de allra flesta får inte det och det varierar från plats till plats, kanske beroende på väder (som alltid) men men är nu som många platsvarumärken ska få nya associationer. Platsen som är förknippad med evenemang, ska locka besökare av andra anledningar, Kalmar är i år inte en evenemangsstad. Platser med starka solitära varumärken ska skapa nya reseanledningar, Vimmerby är i år inte lika med Astrid Lindgrens Värld. Jag har mött många människor genom åren som säger ”-nej, jag har inte små barn” när de får frågan om de vill åka till Vimmerby. Kanske går det att göra en parallell till Åre på vintern, tänk på Åre, men du får inte tänka på skidor.

Astrid Lindgrens värld är det bästa av alla besöksmål! En stolthet för orten, regionen och Sverige! Ett starkt varumärke, som många har glädje av. Men medaljen har en baksida. Det är inte lätt att berätta om ”allt det andra”. Det har alltid varit svårt att berätta vad du kan göra sedan, när du gjort det allra roligaste, när du har träffat Pippi. Vad är roligt på julafton när tomten har gått?
Men den här sommaren blir det avgörande, vilka är de andra reseanledningarna? Vad är värt resan hit, som är unikt, som vi inte får någon annanstans?

Så förutom att pandemin skördar liv, vilket självklart är det allra värsta, så drabbar corona brett. Kommer myndigheterna att klara av att hjälpa alla besöksnäringsföretag som lider stort, ser beslutsfattarna vilka utmaningar som döljer sig bakom marknadsföringen? De har ju positiva budskap på näthinnan. Gästerna kräver återbetalning av årskort och annat förskottsbetalat – ”rätt ska vara rätt”, men kanske hade man klarat sin privata ekonomi ganska bra ändå? Företagen behöver varje krona, många bäckar små – det är långt till nästa sommarsäsong.

#besöksnäring #varumärke #destinationer

Normalt igen?

I flera sammanhang hör man ”..när det blir som vanligt igen”. Men vad är normalt? Vad är vanligt? Kanske att den hemska pandemin, får oss att göra nya val i livet, ändra värderingar om vad som är viktigt? Kommer det kännas naturligt att säga hej med en kram i framtiden? Vad post-corona innebär, vet ingen, men det kommer vara annorlunda. Så den omställning vi gör nu till mans, i företagen och i organisationer, kommer inte kunna vara för att klara enbart den akuta och besvärliga situation vi lever i nu, utan måste omfatta en omställning till ett liv med nya förhållningssätt.

Vid 11:e september, var det en högre militär (minns tyvärr inte vem det var) i USA, som i ett tal sa: ”I’m sorry to tell you, your luck is over”, och han menade att vi varit förskonade från terrorism på nära håll, men nu finns den här att förhålla sig till. Kan det vara likadant med pandemi? I modern tid har vi i vår del av världen, inte nämnvärt behövt ändra våra levnadsvanor på grund av smittorisker. Kanske att vi har aktat oss för fågelinfluensa, sars och ebola på vårt eget sätt, men inte gjort en större omställning.

Men kanske att vi nu lär oss att förebygga smittspridning, att handtvättning blir en tydligare vana, att stanna hemma när man är sjuk, att ”hosta” faktiskt kan vara farligt. Kanske att vi välja våra resmål på annat sätt och uppskattar det som finns nära?

Kanske att det blir vanligt att hålla avstånd? Jag vill gärna säga fysisk distans inte social distans. För visst ska vi vara sociala, men hålla fysiskt avstånd. Det går utmärkt att vara social via sociala medier, telefon och med hjälp av digitala lösningar. För att inte träffa människor, att inte vara social, kan också vara ett hälsoproblem. Vi behöver kontakt med släkt, vänner, kollegor och medmänniskor, men absolut fysisk distans för att hindra smittspridning.


Vad är vanligt? Ja, det nya vanliga, det nya normala. Kairos Future som är duktiga på framtidsspaning och strategier, pratar om ”Det nya normala” i sin rapport om olika scenarior för Sveriges besöksnäring. Och vad det är, vet vi inte förrän efteråt. När det är annorlunda och när vi säger, ”tänk hur det var innan Corona”.

Omställning

I besvärliga tider kan man ibland känna sig lite ensam och vilsen. Kurbits affärsutveckling har i ett rasande tempo tagit fram det nya programmet Kurbits omställning för att ge företag verktyg att ställa om verksamheten. Det kan vara ett behov av att hitta nya aktiviteter för sin befintliga målgrupp eller att hitta nya målgrupper till sitt befintliga utbud. Eller kanske både och. Men ofta är behovet störst av att se framåt, hitta struktur och en handlingsplan att ta sig igenom en orolig tid. Vi vet också av erfarenhet att deltagare i Kurbits brukar uppskatta att få dela erfarenheter med andra och lyssna på hur andra har hittat sina lösningar. Och i dessa tider- få känna att man inte är ensam om sin oro.

Så nu finns ett färdigt program, en pilotgrupp har testat att alla delar funkar och är värdefulla. Hela processen kommer ske webbaserat och är anpassat för digital interaktivitet och delaktighet. Det som för en tid sedan kändes främmande och ovant, har nu blivit en vardag för många av oss, vi tycker det är ok, kanske till och med riktigt bra, att träffas via dator, webkamera och mikrofon. Jag har förmånen att vara processledare för Kurbits omställning i Kalmar län och håller som bäst på att få ihop grupper som kan och vill starta direkt. Region Kalmar har beställt ett antal grupper och vi tror att det är nu-nu som företagen behöver mest stöd och pepp för att bättre kunna ställa om och anpassa till nya tider.

Ja, besvärliga tider, men vi ställer om och tar oss igenom dem tillsammans.

Medveten konsumtion

Så här i juletider, tänker jag ofta på det projekt jag fick förmånen att jobba i för några år sedan som handlade om omställning till hållbarhet. Många delar i det projektet lärde jag mej mycket av och återkommer till på olika sätt i min vardag, inte bara runt jul.

Medveten konsumtion, var ett begrepp som jag tog till mej av duktiga projektmedarbetare. Självklart ska vi konsumera, så är vårt samhälle uppbyggt, men vi ska göra det medvetet. Göra medvetna och kloka val av våra inköp. Kanske köpa bättre kvalitet så att vi får grejer som håller över tid? Köpa lokalt, så vi kan få välmående företag där vi bor och att bara köpa det vi verkligen behöver. Med medveten konsumtion, vinner vår egen plånbok och vi bidrar till en hållbar framtid där vi bor och verkar.

E-handel har många fördelar och det kan skapa arbetstillfälle och god ekonomi hos företag som är leverantörer, kanske just på landsbygden. Men en nackdel med e-handel, är när vi handlar grejer som måste resa långt och vi inte riktigt har koll på produktionens villkor. Eller framförallt – distributionen. Var och en ska handla som den vill, men gör det medvetet, tycker jag. Men jag måste medge att jag har ganska svårt att förlika mej med metoden att köpa ”en av varje storlek och skicka tillbaka det som inte passar, eftersom returfrakt är gratis”. Oj, vad saker som skickas i retur. Återigen, var och en gör som den vill. Men det där är nog inte en riktigt hållbar metod.

Jag gör vad jag kan för att konsumera medvetet. Jag lyckas inte fullt ut, men jag är nog ganska medveten. Mitt liv har många delar som inte är hållbara, till exempel de resor jag gör. Men jag är medveten om det.

Tjugoettkonsulten

Det är inte ovanligt att jag får frågan om varför vi valt namnet Tjugogettkonsulten till bolaget. Den korta förklaringen är att tjugoett är ett turnummer, mycket roligt har hänt den 21:e. Men sedan kan vi lägga till att tjugoett är oslagbart, i alla fall för vissa kortspel. Men vi jobbar inte på casino, som någon närstående gav raljerande förslag om.
Men häromdagen var det en väninna som sa:

”- Visst jobbar du med framåtsyftande utveckling, till nästa sekel?”

”- Ja,  så man ju också se det, sa jag. År 2100 är inte så långt bort, så varför inte?
Så Tjugoettkonsulten förbereder för en framtid. Bidrar till din utveckling. Det låter ju jättefint!

Så det blev en lite längre förklaring till Tjugoettkonsulten.

Poddar för inspiration, kunskap och underhållning

Det blir många mil i bil som konsult och rådgivare. Jag åker helst tåg på mina uppdrag, men eftersom jag utgår från en region med ganska dåligt utbyggt tågnät, kan jag inte alltid motivera annat än bil som transportmedel. Inte heller när destinationen jag är på väg till inte alls har tågförbindelse. Och bussar som kommer för glest för att vara ett alternativ på rimlig tid. Under en tågresa kan jag jobba bra med att förbereda och planera, men när jag kör bil, får jag jobba med att samla information och kunskap. Och ibland kan det vara skönt att bara bli lättsamt underhållen under färden.

De senaste milen har jag ägnat åt poddar från Framtidsstudion, Karios future, som handlat mycket om innovation och ledarskap. Och nudging, inte att förväxla med att manipulera. Spännande och inspirerande.
Sedan är jag ju lite nördig på vad vi stoppar i oss, och gillar Food Pharmacy, Näringsjägarna, som både underhåller och ger kunskap.
För kommande veckas mil-i-bil har jag laddat ned nya avsnitt av Framgångspodden har ska också spara ned en lättsam feel-goodbok

Och inte att förglömma – Mordpodden I veckan fick jag förmånen att lyssna på Amanda, en av de journalister som gör podden. Så bra presentation och en så bra podd för ändå flera mil i bil

 

Hiss-pitch

Jag träffar många företag och pratar om olika delar i deras affärsutveckling. Ibland ger jag konkreta råd och tips och ibland blir det bättre med coachning till att de hittar lösningen. Det är så spännande att följa processer och se vad som kan behöva göras. Många gånger finns jag där för att hjälpa till att hitta en struktur, att få inspiration till att ”kicka igång” och få veta att man är på rätt väg. Och ibland puttar jag in lite kunskap och delar med mig av min erfarenhet. Många företag omger sig redan med goda rådgivare och har egen tillräcklig kunskap om vilka insatser som behövs. Men ibland är  man lite ensam i sitt företag och då är det härligt att få vara med och stötta i utvecklingen.

En intressant fråga är att be entreprenören göra en hiss-pitch om sin verksamhet. Några kan med lätthet berätta om sitt företag, andra har lite svårare att sätt ord på vad man gör på jobbet. Och jag måste erkänna, jag klarar inte alltid hisspitchen själv 🙂

Jag har ett eget företag där jag får vara en nyfiken och vetgirig konsult, projektledare och rådgivare. Inom alla möjliga branscher, men alltid där det är utveckling.  Kanske det är en hisspictch?

 

Förstudie

Det är klokt att göra en förstudie när man står inför att rigga ett utvecklingsprojekt. Många gånger blir projekt tröga i starten för att man inte har gjort hemläxan ordentligt. Det kan vara så enkelt att man inte har koll på att målbilden är den samma för alla inblandade, vilket gör att projektet blir spretigt och man når inte i mål på ett effektivt sätt.

Att låta en utomstående intervjua de tänkta projektparterna, kan ge många bra svar och ledtrådar hur projektet ska riggas. Det är inte ovanligt att man beskriver två olika saker, men vid första anblicken låter det som endast en.
-”Menar vi samma sak?” är bra att fråga sig. Det kan också låta lätt att ha samma syfte med ett projekt, men ibland kan det skilja rejält, särskilt om projektdeltagarna kommer från olika organisationer och -kulturer.

Det är också bra att ha koll på de olika kompetenserna som behövs för att nå bästa resultat. Vad behöver tillföras till projektorganisationen och vad finns in-house?

Jag blir så nyfiken när jag får svaret ”det beror på”, när jag gör intervjuer i förstudier. Det ger följdfrågor som kan leda projektidén i en ny riktning.

Så glöm inte göra en förstudie när du kommer på en projektidé. Det är värt den tiden det tar att samla ihop många trådar så att det går att genomföra din lysande idé med bra fart från första dag.

Utveckling

Jag brinner verkligen för utveckling! Sedan jag började som processledare för Kurbits, har jag fått följa mer än 40 företag i sin utveckling. Kurbits olika processer är perfekt utvecklingsverktyg för de mindre företagen inom besöksnäringen, det händer grejer! Utveckling av personer, av företag och av destinationer (eftersom summan av företagens utveckling = destinationen) När vi processledare frågar deltagarna vad de har för förväntan på de olika kurbitsträffarna, är det vanligaste svaret ”att få träffa det härliga gänget igen”, men det är lika vanligt att man gillar verktygen som ger verkstad från första minut.  Personlig utveckling går hand i hand med affärsutveckling när det är den här typen av verksamheter.

Men i min verksamhet får jag också förmånen att jobba även med utveckling av platser, organisationer, processer och destinationer.  Och utvärdering av platser, organisationer, processer och destinationer. Häromdagen snubblade jag på en artikel  om hur destinationer jobbar med logi i den (ganska) nya delningsekonomin. Om våra gäster hittar sitt bästa boende på Air B&B,  får vi gilla det och hitta sätt att förhålla oss till statistik, kommunikation och utveckling. Vi kan inte räkna gästnätter som förr, vi kan inte samverka med uthyrarna i en företagsstruktur och vi kan inte prata affärer med uthyrarna. Det är en ny arena, nya möjligheter och naturligtvis utveckling – men på ett nytt sätt.

Jag känner en styrka och trygghet i att ”ha varit med förr”, men jag är glad över min nyfikenhet och vetgirighet. Vår omvärld utvecklas, så det gäller att vara på tå, lyssna, värdera och ta in. För att utvecklas! Det gillar jag!