Blogg

Tema försäljning

Som processledare för Kurbits har jag förmånen att få komma ut till så många härliga företag. De företag som anmäler sig till att vara med i en affärsutvecklingsprocess har ofta en ambition att komma vidare i sitt företagande. Alla har sina unika utmaningar, men de verktyg som Kurbits har förädlat genom åren, fungerar för väldigt många att hitta en lösning för utveckling. Inte minst är det väldigt givande för deltagarna att besöka varandras företag, de blir inspirerade i stort som smått. Allt ifrån vilka tapeter ett B&B har valt, vilka priser (och varför) ett café tar för sina smörgåsar eller att tipsa varandra i ledarskapsfrågor.

Till nästan alla träffar har jag med en workshopledare som är riktigt vass i dagens ämne. På träffen häromdagen var vi på Dannäs Våffelcafé och pratade försäljning, onlinekoll och om hela kundresan. En uppskattad dag och jag tillsammans med hela gänget ser fram emot när vi ska träffas nästa gång och prata prissättning.

 

Rådgivning med rabatt utan krångel

Har du ett besöksnäringsföretag på landsbygden och sysslar med mat? Vi kan ge dig 70 % rabatt på rådgivning! Jordbruksverket har tecknat ett avtal med oss, för att nå fler företag på landsbygden som behöver stöd och råd i sin utveckling.

Peter har mångårig erfarenhet av bland annat generationsskifte, som kan vara en utmaning för både mindre och större företag, och har sett många som tagit hjälp för sent. Kontakta oss för ett förutsättningslöst samtal, kanske vi kan hjälpa till?

Christina har jobbat inom besöksnäringen i många år och vet om vilka utmaningar man kan ställas för i olika utvecklingsskeden som liten företagare inom besöksnäringen.  Gästernas ökande krav kan kännas tuffa eller är det en utmaning att hitta rätt struktur i företaget kring ledning och personal? Hör av dig, vi kanske kan hjälpa till?

Det här var ett par exempel där vi kan ge dej råd, med stöd från Jordbruksverket, men vi känner oss trygga i vår långa och breda erfarenhet inom besöksnäringen och kan hjälpa till inom flera områden.

Och inga krångligheter, vi har all kontakt med Jordbruksverket! Du får en offert från oss, vi tecknar ett avtal och fakturan kommer från oss, där rabatten redan är avdragen.
Kontakt: Tjugoettkonsulten@gmail.com

Nya behov

Jag hittade en låda med böcker och häften från när jag läste Turistkunskap på högskolan för många år sedan. Det är med ett leende som jag bläddrar igenom och inser att den kunskap och erfarenhet som jag byggt upp genom åren, började med dessa sidor fakta och övningar. Vid första anblicken tänkte jag att ”här kan jag plocka ut något som blir bra att ha med i min coachning och rådgivning”, men insåg ganska snabbt att både produktutveckling och marknadsföring behöver andra verktyg än det som den här litteraturen föreslår.

Besöksnäringen är naturligtvis som vilka företag som helst när det gäller att hålla koll på kostnader och intäkter, att vara affärsmässig, följa lagar och regler. Och ha kunskap om vikten av att skapa ett konkurrenskraftigt erbjudande och att veta hur det erbjudandet ska kunna bli en god affär. Men det finns delar i produkt- och affärsutvecklingen som gör besöksnäringen unik. Som kräver annan kunskap och erfarenhet och som ändras förhållandevis snabbt. Här gäller det att hålla koll på trender och gästernas ändrade resmönster, gästerna som blir mer och mer resvana och ställer nya krav.  Jag söker nya kanaler att få nya input för att stilla min vetgirighet och nyfikenhet, för att sedan omvandla till stöd till de företag jag möter.

De gamla böckerna har gjort sitt och jag jagar vidare efter ändå mer ny kunskap och bygger erfarenhet.

Utveckling med Kurbits

Nu är två Kurbitsgäng i gång i Jönköpings län. Det är så spännande att följa processerna som sker i de olika företagen. Jag vill inte säga att utvecklingen kommit olika långt i organisationerna utan att de utvecklas på olika sätt.  Men oavsett ambitionsnivå eller mål med processen, är alla överens om att det är skönt med en struktur, att det är bra med verktyg och metoder för att komma vidare med sitt företag. Det som är så fascinerande med Kurbitsmetoden att det går att samla ett gäng företagare i samma rum, som skulle kunna kalla sig konkurrenter eller säga att de inte har något gemensamt. Men efter en stund är det ett givande och tagande. Och energin flödar. Och det blir en utveckling. Kanske inte den man trodde när man klev in i processen, men i ett sammanhang med andra, med hjälp av förfinade verktyg så händer det grejer! Jag är en Kurbitslover!

Evenemang

Många efterfrågar evenemang, många vill ordna evenemang men ibland dyker det upp frågor om vem som ska finansiera och ta risken, vem som är vinnaren och någon som undrar ”varför”.

Är det evenemang av nationell karaktär, som ett SM i någon idrott eller en konsert med en internationell artist, är utmaningarna av annan karaktär än om det är ett lokal event som endast syftar till att ”det ska hända något” på en liten ort. Och allt som oftast finns det frågor att reda ut.

Evenemang är viktiga för en plats identitet och stolthet, men får det vara till vilket pris som helst? Och vilket är priset? Kanske de samlade vinsterna och effekterna överträffar insatserna med råge? Vi kommer nog aldrig få en enkel sanning med några plus och några minus.

Det dyker upp lite olika forskningsprojekt som försöker belysa just de olika för- och nackdelarna, och göra en värdering. Ett nytt forskningsprojekt som pågår nu, finns hos ETOUR, som ska bli intressant att följa. Genom att använda 6 olika indikatorer, hoppas forskningen att hitta evenemangsstrategier som ser över helheten och tar hänsyn till mer än bara turismkronor och varumärkesrelaterade värden.

Sommarens vinnare

Sommaren 2018 kommer kanske gå till historien som den varmaste på flera hundra år och besöksnäringen påverkas på många sätt. Dels har vi många ”vinnare”, de som funnits nära bad och hav men också några som kanske inte lyckats fylla sista bädden, eller inte fått spontanbesökare.  De butiker som finns utanför de stora gallerier och som inte har AC, har kanske blivit bortvalda av kunderna som istället besökt ett svalt shoppingcentrum. De besökare som inte har förskottsbetalat en entré till ett besöksmål, har kanske valt bort en aktiv dag i en nöjespark och valt en dag på stranden i stället. De boendeanläggningar som är i städernas centrum har kanske inte lockat lika mycket som att vara på en camping. Eller är det till och med så att värmen har gjort att våra gäster valt att stanna hemma på Hemester?

Värmen har också blivit utmanat att vara arbetsgivare. De företag som haft stort tryck, har inte fått återhämtningsdagar, eftersom det inte kommit någon svensk sommar med svalkande regn, inga lugna dagar att komma ifatt. Arbetsmiljön har kanske haft en del att önska.

Det ska bli spännande att se följdeffekterna av den varma sommaren. Tror våra besökare på ännu en supervarm juli och augusti 2019? Kommer de boka en resa till Medelhavet vecka 30, eller blir Sverige prioriterat? Hur rustar besöksnäringsföretagen för ännu en värmebölja?

Men vi hoppas på vinnare! Att sommaren 2018 har ökat omsättning och vinst i bolagen. Det är nu, när vi summerar sommaren, som vi ska planera för 2019, nu när vi har Sydsveriges högsäsong i färskt minne.

 

Mat, måltid och livsmedel

Mat är inte bara något vi har för att överleva och få energi. Måltiden är ofta en upplevelse, inte minst när vi är på resa. Måltiden är något vi minns och pratar om.

Mat och livsmedelsproduktion har lyfts upp på agendan och på många håll skapas livsmedelsstrategier för att underlätta politiska beslut och prioriteringar. En är Kalmar läns livsmedelsstrategi. Det är strategier, tävlingar och utveckling på många fronter. Visit Sweden vet hur stor efterfrågan våra internationella besökare har  på genuina måltidsupplevelser  och har skapat ett måltidsprogram . 

Våra besökare ställer högre och högre krav och det gäller att vi kan matcha det på såväl lokal livsmedelsproduktion som professionell leverans till kund. Som kostrådgivare och besöksnäringsnörd, är det spännande med alla insatser som görs. Jag får vara en del i Kurbits Export, tema måltidsupplevelser och hoppas kunna hjälpa företagen att vässa sina produkter. Kurbits Export är en metod för att jobba bättre mot den internationella marknaden och nu har vi exempel och input just kring måltiden. Spännande. Och jag känner mej trygg med min kostrådgivarbakgrund när man till exempel kommer till diskussioner om proteinskiften. Just experimenterar jag själv som bäst med olika bönbiffar. Mungbönor är en favorit!  Så för mej är både mat och måltid inte bara något för att överleva, det är ett sätt att leva.

 

 

Ledighet med inspiration

Konstaterar igen att även om jag är ledig från uppdrag, har semester, så vimlar det av inspiration, bekräftelser och nya frågor när jag reser runt i Sverige och i Europa. Så mycket det finns att uppleva, så många duktiga sommaranställda, så många proffsiga företagare – vilken härlig bransch!

Mest inspirerande är det att se vad driftiga entreprenör åstadkommer med idérikedom, envishet och mod. Det bästa exemplet den här sommaren är Treehotel, som jag helt oplanerat fick besöka. Där andra bara ser skog, har en världsunik hotellanläggning skapats.  Kvalitet och långsiktighet känns tydligt,  så häftigt!

Jag får ett otal bekräftelser på vilka krav som besökare ställer på besöksnäringen, men som företagen inte alltid kan möta. Besökarna är inte alltid nådiga, jag kan ibland undra med vilken rätt de kritiserar och ställer orimliga krav.

Men, det finns en sån potential till produktutveckling, ökad proffsighet och affärsmässighet och inte minst,  ett förbättrat ledarskap. Den här varma sommaren har slitit hårt på personal och ledning, där behovet av att ha struktur och planering ställts på sin spets. Och att kunna möta alla krav.

Men inför mina pågående och kommande uppdrag har jag också fått nya egna frågor.  Hur balanserar vi värdskap i en digitslisering? Personliga mötet vs online-lösningar. Hur möter vi olika målgruppers informationsbehov, som hänger ihop med hela besöksnäringsstrukturen? Och massor av andra affärsnära undringar. Och frågor kring kulturskillnader och gästens upplevelse för vi ska ta nästa steg i en ökad proffsighet. Strategier finns, den globala konkurrensen ökar.  Så dags att öppna den sommarstängda datorn och dra mitt strå till stacken.

På bussen

Det är tomt på morgonbussen. Inga pendlarkompisar, inga trötta skolelever, inga påstigande vid Stora Hållplatsen.  Det ska nog vara tomt på en buss före klockan sju en onsdag i slutet på juli.

Dags att låta mina projekt och uppdrag få vila. Jag har ägnat sista dagarna åt att förbereda starten efter semestern,  har en plan för hur jag ska smyga igång en spännande och troligen intensiv höst.  Det ska bli skönt med ledighet,  men jag gillar mina uppdrag och längtar till att fortsätta med turismutveckling, få igång ett par Kurbitsgruppen igen, få ändå mer kunskap och inspiration om Arenabygge och att få en vanliga vardag efter en rekordvarm sommar. Och åka full buss igen 😉

20180725_070441

Kul med statistik

Idag hade lokalpressen hittat en artikel där en journalist har hittat kommunernas bokförda nettokostnader för turistverksamhet. Det är säkert alldeles rätt bokförda kostnader, men i en nyhet hade det varit snyggt att ta med till exempel skatteintäkter, skapade arbetstillfällen med mera. Men det skulle ju inte bli så kul rubrik, förstås 🙂
Nettokostnaden för turism kan man hitta i tabell fyra, på http://www.kolada.se Mycket annan spännande läsning hittar man där också. I Vimmerby är nettokostnaden 99 kronor per invånare för turism. Kostnad för alkoholtillstånd är 45 kronor per invånare. I Vimmerby har man i snitt 48 kvm per person att bo på. Vill du veta mer?  Läs mer här: Kolada