Blogg

Tjugoettkonsulten

Det är inte ovanligt att jag får frågan om varför vi valt namnet Tjugogettkonsulten till bolaget. Den korta förklaringen är att tjugoett är ett turnummer, mycket roligt har hänt den 21:e. Men sedan kan vi lägga till att tjugoett är oslagbart, i alla fall för vissa kortspel. Men vi jobbar inte på casino, som någon närstående gav raljerande förslag om.
Men häromdagen var det en väninna som sa:

”- Visst jobbar du med framåtsyftande utveckling, till nästa sekel?”

”- Ja,  så man ju också se det, sa jag. År 2100 är inte så långt bort, så varför inte?
Så Tjugoettkonsulten förbereder för en framtid. Bidrar till din utveckling. Det låter ju jättefint!

Så det blev en lite längre förklaring till Tjugoettkonsulten.

Poddar för inspiration, kunskap och underhållning

Det blir många mil i bil som konsult och rådgivare. Jag åker helst tåg på mina uppdrag, men eftersom jag utgår från en region med ganska dåligt utbyggt tågnät, kan jag inte alltid motivera annat än bil som transportmedel. Inte heller när destinationen jag är på väg till inte alls har tågförbindelse. Och bussar som kommer för glest för att vara ett alternativ på rimlig tid. Under en tågresa kan jag jobba bra med att förbereda och planera, men när jag kör bil, får jag jobba med att samla information och kunskap. Och ibland kan det vara skönt att bara bli lättsamt underhållen under färden.

De senaste milen har jag ägnat åt poddar från Framtidsstudion, Karios future, som handlat mycket om innovation och ledarskap. Och nudging, inte att förväxla med att manipulera. Spännande och inspirerande.
Sedan är jag ju lite nördig på vad vi stoppar i oss, och gillar Food Pharmacy, Näringsjägarna, som både underhåller och ger kunskap.
För kommande veckas mil-i-bil har jag laddat ned nya avsnitt av Framgångspodden har ska också spara ned en lättsam feel-goodbok

Och inte att förglömma – Mordpodden I veckan fick jag förmånen att lyssna på Amanda, en av de journalister som gör podden. Så bra presentation och en så bra podd för ändå flera mil i bil

 

Hiss-pitch

Jag träffar många företag och pratar om olika delar i deras affärsutveckling. Ibland ger jag konkreta råd och tips och ibland blir det bättre med coachning till att de hittar lösningen. Det är så spännande att följa processer och se vad som kan behöva göras. Många gånger finns jag där för att hjälpa till att hitta en struktur, att få inspiration till att ”kicka igång” och få veta att man är på rätt väg. Och ibland puttar jag in lite kunskap och delar med mig av min erfarenhet. Många företag omger sig redan med goda rådgivare och har egen tillräcklig kunskap om vilka insatser som behövs. Men ibland är  man lite ensam i sitt företag och då är det härligt att få vara med och stötta i utvecklingen.

En intressant fråga är att be entreprenören göra en hiss-pitch om sin verksamhet. Några kan med lätthet berätta om sitt företag, andra har lite svårare att sätt ord på vad man gör på jobbet. Och jag måste erkänna, jag klarar inte alltid hisspitchen själv 🙂

Jag har ett eget företag där jag får vara en nyfiken och vetgirig konsult, projektledare och rådgivare. Inom alla möjliga branscher, men alltid där det är utveckling.  Kanske det är en hisspictch?

 

Förstudie

Det är klokt att göra en förstudie när man står inför att rigga ett utvecklingsprojekt. Många gånger blir projekt tröga i starten för att man inte har gjort hemläxan ordentligt. Det kan vara så enkelt att man inte har koll på att målbilden är den samma för alla inblandade, vilket gör att projektet blir spretigt och man når inte i mål på ett effektivt sätt.

Att låta en utomstående intervjua de tänkta projektparterna, kan ge många bra svar och ledtrådar hur projektet ska riggas. Det är inte ovanligt att man beskriver två olika saker, men vid första anblicken låter det som endast en.
-”Menar vi samma sak?” är bra att fråga sig. Det kan också låta lätt att ha samma syfte med ett projekt, men ibland kan det skilja rejält, särskilt om projektdeltagarna kommer från olika organisationer och -kulturer.

Det är också bra att ha koll på de olika kompetenserna som behövs för att nå bästa resultat. Vad behöver tillföras till projektorganisationen och vad finns in-house?

Jag blir så nyfiken när jag får svaret ”det beror på”, när jag gör intervjuer i förstudier. Det ger följdfrågor som kan leda projektidén i en ny riktning.

Så glöm inte göra en förstudie när du kommer på en projektidé. Det är värt den tiden det tar att samla ihop många trådar så att det går att genomföra din lysande idé med bra fart från första dag.

Utveckling

Jag brinner verkligen för utveckling! Sedan jag började som processledare för Kurbits, har jag fått följa mer än 40 företag i sin utveckling. Kurbits olika processer är perfekt utvecklingsverktyg för de mindre företagen inom besöksnäringen, det händer grejer! Utveckling av personer, av företag och av destinationer (eftersom summan av företagens utveckling = destinationen) När vi processledare frågar deltagarna vad de har för förväntan på de olika kurbitsträffarna, är det vanligaste svaret ”att få träffa det härliga gänget igen”, men det är lika vanligt att man gillar verktygen som ger verkstad från första minut.  Personlig utveckling går hand i hand med affärsutveckling när det är den här typen av verksamheter.

Men i min verksamhet får jag också förmånen att jobba även med utveckling av platser, organisationer, processer och destinationer.  Och utvärdering av platser, organisationer, processer och destinationer. Häromdagen snubblade jag på en artikel  om hur destinationer jobbar med logi i den (ganska) nya delningsekonomin. Om våra gäster hittar sitt bästa boende på Air B&B,  får vi gilla det och hitta sätt att förhålla oss till statistik, kommunikation och utveckling. Vi kan inte räkna gästnätter som förr, vi kan inte samverka med uthyrarna i en företagsstruktur och vi kan inte prata affärer med uthyrarna. Det är en ny arena, nya möjligheter och naturligtvis utveckling – men på ett nytt sätt.

Jag känner en styrka och trygghet i att ”ha varit med förr”, men jag är glad över min nyfikenhet och vetgirighet. Vår omvärld utvecklas, så det gäller att vara på tå, lyssna, värdera och ta in. För att utvecklas! Det gillar jag!

Tema försäljning

Som processledare för Kurbits har jag förmånen att få komma ut till så många härliga företag. De företag som anmäler sig till att vara med i en affärsutvecklingsprocess har ofta en ambition att komma vidare i sitt företagande. Alla har sina unika utmaningar, men de verktyg som Kurbits har förädlat genom åren, fungerar för väldigt många att hitta en lösning för utveckling. Inte minst är det väldigt givande för deltagarna att besöka varandras företag, de blir inspirerade i stort som smått. Allt ifrån vilka tapeter ett B&B har valt, vilka priser (och varför) ett café tar för sina smörgåsar eller att tipsa varandra i ledarskapsfrågor.

Till nästan alla träffar har jag med en workshopledare som är riktigt vass i dagens ämne. På träffen häromdagen var vi på Dannäs Våffelcafé och pratade försäljning, onlinekoll och om hela kundresan. En uppskattad dag och jag tillsammans med hela gänget ser fram emot när vi ska träffas nästa gång och prata prissättning.

 

Rådgivning med rabatt utan krångel

Har du ett besöksnäringsföretag på landsbygden och sysslar med mat? Vi kan ge dig 70 % rabatt på rådgivning! Jordbruksverket har tecknat ett avtal med oss, för att nå fler företag på landsbygden som behöver stöd och råd i sin utveckling.

Peter har mångårig erfarenhet av bland annat generationsskifte, som kan vara en utmaning för både mindre och större företag, och har sett många som tagit hjälp för sent. Kontakta oss för ett förutsättningslöst samtal, kanske vi kan hjälpa till?

Christina har jobbat inom besöksnäringen i många år och vet om vilka utmaningar man kan ställas för i olika utvecklingsskeden som liten företagare inom besöksnäringen.  Gästernas ökande krav kan kännas tuffa eller är det en utmaning att hitta rätt struktur i företaget kring ledning och personal? Hör av dig, vi kanske kan hjälpa till?

Det här var ett par exempel där vi kan ge dej råd, med stöd från Jordbruksverket, men vi känner oss trygga i vår långa och breda erfarenhet inom besöksnäringen och kan hjälpa till inom flera områden.

Och inga krångligheter, vi har all kontakt med Jordbruksverket! Du får en offert från oss, vi tecknar ett avtal och fakturan kommer från oss, där rabatten redan är avdragen.
Kontakt: Tjugoettkonsulten@gmail.com

Nya behov

Jag hittade en låda med böcker och häften från när jag läste Turistkunskap på högskolan för många år sedan. Det är med ett leende som jag bläddrar igenom och inser att den kunskap och erfarenhet som jag byggt upp genom åren, började med dessa sidor fakta och övningar. Vid första anblicken tänkte jag att ”här kan jag plocka ut något som blir bra att ha med i min coachning och rådgivning”, men insåg ganska snabbt att både produktutveckling och marknadsföring behöver andra verktyg än det som den här litteraturen föreslår.

Besöksnäringen är naturligtvis som vilka företag som helst när det gäller att hålla koll på kostnader och intäkter, att vara affärsmässig, följa lagar och regler. Och ha kunskap om vikten av att skapa ett konkurrenskraftigt erbjudande och att veta hur det erbjudandet ska kunna bli en god affär. Men det finns delar i produkt- och affärsutvecklingen som gör besöksnäringen unik. Som kräver annan kunskap och erfarenhet och som ändras förhållandevis snabbt. Här gäller det att hålla koll på trender och gästernas ändrade resmönster, gästerna som blir mer och mer resvana och ställer nya krav.  Jag söker nya kanaler att få nya input för att stilla min vetgirighet och nyfikenhet, för att sedan omvandla till stöd till de företag jag möter.

De gamla böckerna har gjort sitt och jag jagar vidare efter ändå mer ny kunskap och bygger erfarenhet.

Utveckling med Kurbits

Nu är två Kurbitsgäng i gång i Jönköpings län. Det är så spännande att följa processerna som sker i de olika företagen. Jag vill inte säga att utvecklingen kommit olika långt i organisationerna utan att de utvecklas på olika sätt.  Men oavsett ambitionsnivå eller mål med processen, är alla överens om att det är skönt med en struktur, att det är bra med verktyg och metoder för att komma vidare med sitt företag. Det som är så fascinerande med Kurbitsmetoden att det går att samla ett gäng företagare i samma rum, som skulle kunna kalla sig konkurrenter eller säga att de inte har något gemensamt. Men efter en stund är det ett givande och tagande. Och energin flödar. Och det blir en utveckling. Kanske inte den man trodde när man klev in i processen, men i ett sammanhang med andra, med hjälp av förfinade verktyg så händer det grejer! Jag är en Kurbitslover!

Evenemang

Många efterfrågar evenemang, många vill ordna evenemang men ibland dyker det upp frågor om vem som ska finansiera och ta risken, vem som är vinnaren och någon som undrar ”varför”.

Är det evenemang av nationell karaktär, som ett SM i någon idrott eller en konsert med en internationell artist, är utmaningarna av annan karaktär än om det är ett lokal event som endast syftar till att ”det ska hända något” på en liten ort. Och allt som oftast finns det frågor att reda ut.

Evenemang är viktiga för en plats identitet och stolthet, men får det vara till vilket pris som helst? Och vilket är priset? Kanske de samlade vinsterna och effekterna överträffar insatserna med råge? Vi kommer nog aldrig få en enkel sanning med några plus och några minus.

Det dyker upp lite olika forskningsprojekt som försöker belysa just de olika för- och nackdelarna, och göra en värdering. Ett nytt forskningsprojekt som pågår nu, finns hos ETOUR, som ska bli intressant att följa. Genom att använda 6 olika indikatorer, hoppas forskningen att hitta evenemangsstrategier som ser över helheten och tar hänsyn till mer än bara turismkronor och varumärkesrelaterade värden.