Blogg

Livskvalitet

Det är mitt i juli månad. Många har en skön semester och andra har full fart på jobbet. Med många år inom besöksnäringen, kan jag lätt känna känslan av att vara i maximal produktion. Att skörda det man sått. Att se resultatet av planering och förberedelse. Känslan ligger nära att ta fram, även om jag nu har andra arbetsuppgifter än att maxa på sommaren. Idag har jag unnat mig att njuta av den natur jag har nära inpå knuten. Det är livskvalitet att cykla några minuter och komma rakt in i naturens egen produktion. Ta hem, spara i frysen, för att en kall vintermorgon, ta lite egenplockade hallon på filen till frukost. Och känna juli.

Turistbyrå

Det finns reklambyråer, advokatbyråer och turistbyråer. Men vem använder ”byrå” som synonym för kontor i dagligt tal idag?
Finns det byrådirektör på något visitkort längre? Det görs lite försök här och där att byta ut Turistbyrå till Tourist Office och andra kreativa lösningar.
Funktionen för en turistbyrå har ändrats genom åren. Från ren envägsinformation, via kommunikation till destinationsutveckling och annat som man finner lämpligt. Vad blir det i framtiden?

Förstudie Arena är i gång

Nu har vi sparkat loss processen med förstudien för en ny mötesplats i Vimmerby. Jag har fått förmånen att vara projektledare på deltid och försöka samla ihop så mycket bra underlag som möjligt. Tanken är att vi på sex månader ska skapa ett bra beslutsunderlag för de som ska äga och driva en nytänkande mötesplats, där idrott och kultur möts där människor med olika intressen träffas och Vimmerby blir en ännu bättre plats att leva och verka på.

Grunden för projektet är det stora behovet av en ny ishall och en ny hall för innebandy. Vimmerby Hockey och Vimmerby innebandyklubb har bildat en föreningsallians för att kraftfullt kunna driva frågan kring ett arenabygge. Dessutom jobbar Vimmerby kommun aktivt med SLUS, en lokal utvecklingsplan, som stämmer som handen i handsken med de tankar som föreningsalliansen ser kring mötesplats och ett utökat föreningssamarbete.

Jag håller på att boka upp de första mötena för att själv få en så bra bild som möjligt av den stora kunskap som finns lokalt kring behov och möjligheter. Igår gick en enkät ut till föreningsregistret, för att få in så bra underlag som möjligt kring alla andra föreningars behov av ny lokal och mötesplats. Sedan ska vi ta tillvara på kunskap som finns ute i landet  – vi är varken de första eller sista som bygger en ny mötesplats.

Sex månader går fort, och tiden går ändå fortare när man har roligt.

Kurbits

Min första Kurbitsgrupp är i det närmaste avslutad. Det har varit en härlig resa när jag fått lotsa fram ett gäng proffsiga företagare att ta utveckla nya produkter. Inför kommande grupper, känner jag att mina argument för Kurbitsprocessen bara stärks. Bara det att företagen får sitta ned och fokusera strategiskt på sitt företag vid ett antal träffar med ”kollegor”, är nog så värdefullt. Många gånger kanske det som ger mest? Många mindre företag har fullt upp med sin operativa verksamhet och väljer bort utvecklingsfrågor och strategisk planering.

Andra uppdrag på gång

Jag är verkligen privilegierad som får möjligheten att finns i så många spännande sammanhang. Att finnas i en så kraftfull och kreativ organisation som Västervik Framåt, där ett strategiskt utvecklingsarbete ger fantastiskt utfall för hela kommunen. Min uppdrag finns inom besöksnäringsfrågor där jag bland annat leder en förstudie för den anrika vandringsleden Tjustleden.

Regionförbundet i Kalmar län, driver projektet Växande besöksnäring, där jag är lärande utvärderare. Just nu gör vi en nulägesbeskrivning  och ska precis skicka ut en enkät för att se vilka roller som finns i de offentliga verksamheterna för att stötta besöksnäringen i länet. Ska bli spännande att se vad vi får för resultat. Det är inte alltid helt tydligt hur näringen hanteras i länets kommuner.

 

 

 

Träff fyra

KurbitsträffKurbitsgruppen jobbar vidare.  Idag var det träff fyra med tema B2C i Småland. Workshopledare var Chrille Peterson som inspirerade och rätade ut en del frågetecken.  Kanske blev det mer på några to-do-listor, kanske en del bekräftelser. Förväntningar på dagen uppfylldes och det blir tydligare och tydligare hur vi bättre når de internationella gästerna.

Sju år och sju generationer

År 2025 är inte långt borta. Inte för den som gör som indianerna och tänker vad konsekvenserna blir för de kommande 7 generationerna. År 2025 är inte 7 generationer bort, bara sju år eller bara ett par mandatperioder om man vill räkna så.

Ser man 7 år tillbaka, inser man att mycket har hänt inom digitalisering och resebeteende som påverkar besöksnäringen. Det är bara att gå till sig själv. Vad var en mobiltelefon för 7 år sedan, hur reste jag och hur var min digitala närvaro i vardagen?

Bi Syd har gjort en framtidsspaning som till vissa delar kan kännas långt fram och främmande, men till vissa delar ”är vi redan nästan där”. Det är en särskild talang att var strategisk. En del vill vara här och nu, alla vill inte vara en framtidsspanande indian, men utan att skriva tjocka luntor med strategidokument kan det ändå vara på sin plats att ta del av lite spaning. God läsning!